این نشست با حضور دکتر قربان محمد پورقاز، مولف و استاد دانشگاه، دکتر روزبهانی مدیر تولید صدا و سیما، مهندس فراهانی مدیر آموزش سازمان سمت ، طلیمی کارشناس مطبوعات و مدیرعامل موسسه مطالعاتی مدیریت دانش خاورمیانه و دکتر مهدی فیض مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی، عادل تقوی سرپرست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و جمعی از معاونین فرهنگی جهاددانشگاهی و اساتید و صاحبنظران این حوزه برگزار گردید
در ابتدای نشست دکتر پوزفاز به تشریح محورهای اصلی آینده پژوهی مدیریت نشر پرداخت و ضمن تشکر از سازمان انتشارات برای برگزاری این نشست گفت: برای اولین بار در سازمان انتشارات نشستی با رویکرد نوین مدیریت بر آینده پژوهی با محوریت "مدیریت بر نشر" برگزار می شود.
ایشان گفت آینده پژوهی روی چهار محور شناخت، تشخیص، تعیین، انتخاب استوار است.
وی با بیان اینکه مدیر در تعریف جدید به معنای حل مشکل و حل مسأله است، گفت: آینده اساساً دارای عدم قطعیت است با این همه آثار و رگههایی از اطلاعات و واقعیتها که ریشه در گذشته و اکنون دارد، میتوانند رهنمون ما به آینده باشند.
وی ادامه داد: عدم قطعیت نهفته در آینده برای برخی، توجیهکننده نداشتن دوراندیشی آنها است و برای عدهای دیگر منبعی گرانبها از فرصتهاست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیریت در تعریف جدید یعنی مذاکره، تصمیمسازی و تصمیمگیری، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی باید در زمینه آیندهپژوهی مدیریت نشر ابتدا سرمایه اجتماعی خود را ارتقا دهد، سپس سرمایه انسانی نیروهای خود مانند اخلاق، دانش، تخصص و مهارت را افزایش دهد. در نهایت نیز باید سرمایه فیزیکی خود را افزایش دهد. اگر سازمان این سه سرمایه را داشته باشد، آینده سازمان، مرجع میشود و به ساختار آیندهپژوهی میرسد.
وی افزود: تا سال 1404 باید بتوانیم در زمره 15 کشور برتر جهان در حوزه کتاب باشیم.
در ادامه مهدی روزبهانی مدیر تولید صدا و سیما نیز با بیان اینکه رادیو ایران، فرهنگ، اقتصاد، سلامت، تهران و ورزش آماده همکاری برای معرفی کتاب است گفت: از ناشران و متولیان می خواهیم تا محتوا، محوریت و چکیده کتابها را در اختیار مدیر گروه هر بخش از رادیو قرار گیرد.
وی افزود: تمام شبکه های تلویزیون به تفکیک در هر بخش آماده معرفی کتابهاست.
روزبهانی به مسئولان کتاب پیشنهاد داد تا به ساخت برنامه ها و گزارش های کوتاه بپردازند و منتقدان حوزه کتاب را نیز معرفی کنند.
وی توضیح داد: یکی از راههای ترویج فرهنگ کتابخوانی از سوی رسانهها این است که کتابها توسط افراد مشهور جامعه مانند هنرمندان و بازیگران در این رسانه ملی معرفی شوند. در این میان میتوان از فرصت وجود شبکههای خارجی مستقر در ایران برای معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی استفاده کرد.
مدیر تولید صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اهدای کتاب در جشنوارهها، همایشها و سمینارها از دیگر راهکارهای ترویج کتاب و کتابخوانی است.
مجید طلیمی، کارشناس رسانه و مدیرعامل مؤسسه مدیریت دانش خاورمیانه در نشست «آیندهپژوهشی مدیریت نشر» ضمن تأکید بر نقش انکارناپذیر رسانه در اقتصاد نشر، گفت: رسانهها میتوانند با ایجاد نیاز، زمینه رشد کتابخوانی و ارتقای مدیریت نشر را فراهم کنند.
طلیمی در این نشست، با بیان اینکه رسانه، حلقه مفقوده مدیریت نشر است، اظهار کرد: رسانه بستر مناسبی برای تغییر تفکر سازمانی در حوزه نشر است. رسانهها میتوانند با ایجاد نیاز، زمینه رشد کتابخوانی و ارتقای مدیریت نشر را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه نقش رسانهها در اقتصاد نشر بسیار مؤثر است، ادامه داد: در حوزه نشر ایجاد اعتمادآفرینی و ارزشآفرینی، در توسعه پایدار مؤثر است و رسانه در این زمینه بهخوبی میتواند ورود پیدا کند.
احسان فراهانی، مدیر آموزشی سازمان سمت اظهار کرد: کار نشر مانند کار یک تهیهکننده است؛ ابتدا سوژهیابی میشود، سپس ناشر یک نویسنده را برای پرداختن به این سوژه انتخاب میکند و در نهایت برای دسترسی راحت و سریع اثر به دست مخاطبان، تبلیغات خوبی انجام میدهد.
وی ضمن تأکید بر استفاده از تجربیات انسانهای موفق در حوزه مدیریت نشر، ادامه داد: در حوزه آیندهپژوهی مدیریت نشر باید ببینیم آنهایی که در این حوزه موفق بودند، چه کردهاند تا مجبور نشویم دوباره از صفر شروع کنیم و سرمایهها را هدر دهیم.
مدیر آموزشی سازمان سمت عنوان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اگر برای آینده درست برنامهریزی نکنیم بدون شک با مشکل مواجه میشویم. باید بدانیم در 20 سال آینده چه تغییراتی در کشور ما ایجاد خواهد شد و مخاطبان ما تمایل دارند در چه فضاهایی و با چه محتوایی کتاب تولید شود.
در ادامه احسان فراهانی مدیر نشر سازمان سمت نیز گفت: کار نشر همانند کار یک تهیه کننده است و بعد از چاپ و تولید باید تبلیغ مناسب شود.